Thursday 14 April 2011

wonderful world

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحَيْمِ

Assalamualaikum wbt.

it is not a wonderful world. dunia bukan tempat utk bergembira ye.

[17:18] the holy Quran
Sesiapa yang menghendaki (kesenangan hidup) dunia, Kami akan segerakan kepadanya dalam dunia apa yang Kami kehendaki, bagi sesiapa yang Kami kehendaki; kemudian Kami sediakan baginya neraka Jahannam (di akhirat kelak), untuk membakarnya dalam keadaan yang hina lagi tersingkir dari rahmat Allah.


i was told that dunia ini hanyalah ladang akhirat, not more than that. so boleh kejar dunia, tp HANYA utk mendapatkan akhirat, get it? (that's why it's called ladang, duhh)

[59:18] the holy Quran
Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan): Bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi PengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan.


tgk ayat ni "memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat)." this is what i meant by ladang akhirat.

memang cakap senang. tulis lebih senang sebenarnya. tapi nak buat tu, sangat2 perlu bermujahadah. tapi takpe, Allah tengok usaha kita insyaAllah.

maka, kene usaha la. doa pun usaha. doa supaya Allah tanamkan tumuhat utk melakukan all the good amalan, doa supaya Allah permudahkan utk mendekatiNya. doa supaya Allah never let us go astray.

btw, kalau la ade masalah dunia skali pun (ni untuk diri sendiri), i bet its nothing compared to masalah kat padang mahsyar nanti (*ok menggeletar nk tulis ni) sbb kat sana nanti masalah kita is.....mana nk cari amalan yg xcukup nk selamatkan kita??? T_T

dunia kene letak kat tangan, never ever di hati. hati only kene ada Allah.

oh, dan saya dpt inspirasi wonderful world drpd encik james morrison (my old flame since highschool) *astaghfirullah, duniawi niiii*

I've been down so low
People look at me and they know
They can tell something is wrong
Like I don't belong

And I know that it's a wonderful world
But I can't feel it right now
Well I thought that I was doing well
But I just want to cry now
Well I know that it's a wonderful world
From the sky down to the sea
But I can only see it when you're here, here with me

tapi kita ubah sikit, when u r here with me, maksudnyaaaaa, you tu, Allah laaa :)

so, now its not so duniawi afterall, hehe

moga bermanfaat

1 comment:

  1. T_T

    huhu jazakillah for this muhasabah.

    sgt la kene begin with the end in mind.. tp asyik lupa jee.. huhuhuhu

    papepun stillkene berusaha sungguh2 utk exam kerana allah.

    doakan plissssss. cuakness T_T

    nnt kte sembang2 byk k time jaulah eh :)


    loveeeeeeeeeeeS,
    ♥♥

    ReplyDelete